fredag 8. mai 2009

Elever foretrekker mini-PC


Bjørn Venn skriver på sin blogg at han har intervjuet 20 elever som har testa ut mini-pc til skolebruk og fått svar på hvordan de opplever dette. 9 av 10 elever svarte i følge Bjørn at de foretrakk å bruke mini-pc på skolen framfor den tradisjonelle bærbare ("slepbare") PC-en.

Bjørn forundrer seg over dette. Det gjør ikke jeg :-) Etter mange år som bruker av "slepbar" pc har jeg i det aller siste fått tilgang til en MSI Wind 100. Selv med Windows XP, mye programmer og full rulle (mange tjenester oppe samtidig), fungerer den utmerket. Den har
  • godt tatstatur selv om det er litt mindere enn på en tradisjonell slepbar. For noen med skikkelige "arbeidsnæva" og "pølsefingrer" kan de kanskje bli litt trangt.
  • god styreplate
  • nødvendig utvalg og antall porter
  • nødvending diskplass (160 Gb) - egentlig mer enn nok
  • kamera - ikke noe supergreier, men ok for å vise meg i en MSN-videosamtale
  • lyd - litt tynn pga. små høytalere, men helt ok for å høre tale.
  • billig (ca. 2000 kr. pr. dd)
  • batterikapasitet (6 celler) testet til litt over 4 timer med wlan-kort aktivert
  • og den er LITEN og LETT (bærbar)
Et av to problemer er skjermstørrelsen. Den er liten for en som har titta på diverse ting siden midten av 80-tallet. Selv om jeg for det aller meste bruker ekstern skjerm, er det uvant å ha så lite "skrivebord" til rådighet utenfor kontoret. Jeg innser glatt at dette ikke er noe for svaksynte. Jeg ser imidlertid at neste generasjon "liten&lett-pc" kommer til å ha litt større skjerm (ca. 12") og det vil etter min mening bli langt bedre. Det er helt utrolig hvor mye disse 2" gjør i forskjell.

Det andre problemet er at det er vanskelig å arbeide med den på fanget. Den er så liten og lett at den ikke ligger i ro og den faller ned mellom lårene om du ikke kniper beina sammen :-)

Om jeg i dag får muligheten til å velge mellom en tradisjonell 15" slepbare pc og en mini-pc, vil jeg uten tvil valge en mini-pc - og det er utelukkende pga. vekt og volum.

Ingen kommentarer: