onsdag 1. oktober 2008

Spørreundersøkelse i HTML-tekster

Som sikkert mange kjenner til, er det mulig å lage rimelig gode undersøkelser i it's learning. Undersøkelsene blir et eget element , kan inneholde flere typer spørsmål og kan også brukes internt i it's learning (som et menypunkt) og eksternt for alle som har tilgang til nettet.

Det som imidlertid ikke er mulig med elementet undersøkelser, er å legge dem som en del av f. eks. et notat, på ei oppslagstavle, i en oppgave..... Det er i alle fall noe som jeg har tenkt på og savnet en del. Nå har jeg kommet over løsninga . Tusen takk til Ingunn Kjøl Wiig som skriver bloggen Tanketråder .

Løsningen ligger i Google-skjema. Der er det mulig å lage korte undersøkelser ( og lange også om du ønsker det) med flere typer svar. Deretter kan du klippe ut html-koden (kilden for skjemaet) og lime den inn i hvilken som helst htm-tekst. Ingunn har beskrevet framgangsmåten ganske greit på sin blogg. Husk at før du kan starte må du ha en Google-konto (det er vel noe som alle har ).

Noen vil kanskje si at dette blir for vankselig, men jeg tror at når en har gjort dette et par ganger, går det som en lek. Problemet kan nok heller bli å holde orden på svarene som dukker opp i regneark i Google. Jeg anbefaler i alle fall de som prøver dette å lage forståelige navn på Google-skjemane. Det kan også i noen tilfeller være nødvendig å endre størrelsen på skjemane for at de skal ta seg bra ut i et dokument. Det fikser du ved å redigere tallene for bredde og høyde i html-koden.

Etter at du har fått lagt skjemaet inn i html-koden, er det bare å lagere og vente på svar. Svarene lagres i et regneark i Google og du får tilgang til dem ved å åpne det aktuelle skjemaet.

Hva kan så jeg som lærer bruke dette til?

  1. Jeg ønsker kommentar/vurdering på et eller annet som jeg har skrevet eller gjort.
  2. Jeg ønsker å få oversikt på et eller annet som klassen/skolen skal gjøre ( se Innguns eksempel) eller har gjort
  3. Jeg kjører en lite uformell test direkte i et notat (test om elever har forstått et eller flere begreper)
  4. Det er sikkert flere muligheter som en kreativ lærer ser.
  5. Dette kan selvsagt også brukes av elever.

Som en "realistisk test", legger jeg inn et lite skjema her. Du kan teste ved hake ut et valg og klikke på Submit/Send.Jeg kommer til å legge svarene (sterkt redigert ) i et annet innlegg senere.


1 kommentar:

Unknown sa...

jeg får ikke en sikkelig kode. Funker ikke ikke heller på blogg siden vår.. kan du skrive et innlegg om hvordan du spesifikk gjør det ...