Jeg har tidligere skrevet om denne programvaren (Ephorus) og pekt på at den egentlig er rimelig "lett å lure". (art.1, art.2, art.3 og art.4). Den har i tillegg mange andre svakheter.
- Slik Ephorus i dag fungerer i it's learning, gir den lærerne dårlig oversikt på hvor ting opprinnelig kommer fra. Det fører i mange tilfeller til lange og uklare diskusjoner om skyld eller ikke skyld mellom lærer og elever.
- Den kontrollerer ikke alle nettsted. I det siste har vi i Nordland fylkeskommunen oppdaga et spesielt nettsted med mye skoleinformasjon som Ephorus ikke kontrollerer mot. Det finnes helt sikker flere som vi ennå ikke har oppdaga.
- Selvsagt klarer heller ikke kontrollen å finne ut at du har oversatt innhold i en artikkel fra et til et annet språk direkte og leverer det inn som ditt.
Tilsammen forteller dette meg at:
- å se for seg at noen (mennesker eller programmer) skal kunne sjekke og finne opprinnelsen til alt skriftlig arbeid som leveres inn i dagens skole, er ren illusjon.
- de smarte finner alltid en vei rundt kontrollsystemene (og de blir skjeldent oppdaga)
- løsninger for å omgå kontrollene spres lynkjapt via nettet slik at "jukserne" i 90% av tiden ligger foran kontrollørene (mao. klarer å jukse)
1 kommentar:
når alt kommer til alt er vel verdiene som bor i oss det viktigste?
Legg inn en kommentar