tirsdag 24. februar 2009

Programmet jeg bruker aller mest

I de siste årene har jeg endra meg mye når det gjelder bruk av programvare. I gamle dager (for 3-4 år siden) starta jeg opp programmer i denne rekkefølgen etter at PCen var kommet opp:
  1. tekstbehandleren/regnearket
  2. e-postklienten
  3. nettleseren
  4. annet rusk og rask etter behov
I dag er rekkefølgen:
  1. nettleseren
  2. annet rusk og rask etter behov
Hvorfor har dette endra seg så pass mye? Jo, de aller fleste operasjonene jeg gjør på PCen - kommunikasjon, datainnsamling og produksjon - går i dag via nettleseren. I stedet for å arbeide mot egen PC, jobber jeg nå mot nettet og benytter tjenester som tilbys der - tekstbehandling, læringsplattform, e-post, bildebehandling, sosial aktivitet, nettverk, opplæring..... Jeg må bare innse at jeg er blitt 100% avhengig av nettleserne for å få gjort jobben min hver dag.

På min PC surrer og går derfor Firefox, Internet Explorer, Safari og Chrome til daglig. Egentlig er det den første jeg bruker mest (95%). Min Firefox-installasjon styrer faktisk mye av min hverdag har jeg oppdaga. Får jeg ikke tak i den om morran, er jeg i trøbbel. For at ting skal funke greit og effektivt, er jeg nesten blitt "avhengig" av det oppsettet jeg har på programmet. Derfor drar jeg med meg egen PC over alt. Det er til tider slitsomt!

For ei stund siden fant jeg imidlertid fram til ei løsning som gjorde verden mye enklere for meg. På denne nettsida fant jeg en portabel versjon av Firefox (ikke norsk versjon). Den kan jeg f.eks installere på en minnepinne som jeg kan ta med meg hvor jeg måtte ønske uten å ta med PCen. Programvaren fungerer tilnærmet 100% likt PC-installasjonen og jeg kan overføre alle innstillingene fra min vanlige installasjon over til den portable versjonen.

For å få Firefox opp å gå på en annen PC enn min egen, setter jeg inn minnepinnen i USB-porten, starter Firefox-installasjonen som ligger på pinnen og vips så har jeg "min Firefox" tilgjengelig på skjermen slik jeg er vant til.

Jeg har brukt løsninga en del og det fungere meget godt. Jeg kan til og med installere tillegg til Firefox på den portable installasjonen. Den eneste ulempa er at enkelte ting kanskje går litt tregere når jeg bruker minnepinnen.

Hvis du ønsker å se nærmere på denne typen løsninger, kan du ta en titt på PortabelApps.com. Der finner du en oversikt over mange andre kjente programmer som det er laget portable løsninger for. Og bare så det skal være sagt: Det er mulig å installere all programvare til en komplett PC (operativsystemet inkludert) på en slik minnepinne, men det skal jeg ikke skrive om på denne bloggen - enda :-)

3 kommentarer:

EinarB sa...

Jeg er helt enig med deg, men Firefox er forbudt i enkelte fylkeskommuner, fordi det anses som noe dritt.

Hva er den viktigste oppgaven til fylkeskommunene nå?
Svar: videregående opplæring.

Hva er det viktigste programmet til de som jobber i videregående opplæring?
Svar: Firefox.

Rimer dette?
Svar: Nei!

Kjell sa...

@ Einar: Du skriver:"men Firefox er forbudt i enkelte fylkeskommuner, fordi det anses som noe dritt."

Den var ny for meg :-o Kjenner du noe til argumentasjonen her??

EinarB sa...

Argumentet var vel rett og slett at programmet var dårlig - altså et dårlig argument. Jeg finner ikke igjen uttalelsen, tror jeg leste det i en kommentar til et blogginnlegg. Hvis vedkommende som skrev det leser dette, får han/hun komme med mer informasjon.