fredag 7. november 2008

Hurtigtaster i Windows

Jeg har i løpet av de siste årene holdt en del kurs innenfor IKT-feltet. Ofte har jeg demonstrert ting - merka, klippa, kopiert og limt inn, hoppa mellom programmene jeg har hatt oppe osv. - alt vha. tastaturet. Nesten uten unntak har da en eller annen deltaker ropt: Ka du gjor nu? De kunne selvsagt ikke se hva jeg tasta - bare resultatet

"Problemet" ligger i at jeg har lært meg til å bruke en del hurtigtaster når jeg arbeider med Windows-programmer. På den måten sparer jeg tid og reduserer faren for musesyke. Det går udiskutabelt raskere å bruke hurtigtaster enn å rote rundt på skjermen med musen.

"Hurtigtastene" er en kombinasjon av to taster som trykkes ned samtidig - CTRL-, ALT-, SHIFT- eller Windows-tasten pluss en annen tast. Det mest aktuelle tastetrykkene du kan lære deg er:

CTRL + A = merk alt det du har i aktivt vindu
CTRL + Z = angre det du gjorde sist
CTRL + X = klipp ut og legg på utklippstavla det du har merka
CTRL + C = kopier og legg på utklippstavla det du har merka
CTRL + V = lim inn det som ligger på utklippstavla der du har satt skrivemerket
CTRL + P = skriv ut den siden/ramma du har aktiv
ALT + TAB = hopp mellom de programmene du har åpen

Dette er nok disse hurtigtastkombinasjonene som de aller fleste har bruk for. Ønsker du en oversikt over flere kombinasjoner, kan du ta en titt på denne nettsida.

Ingen kommentarer: