søndag 23. november 2008

Tangenten


I kveld kom jeg over en gammel kjenning på nettet. Sist jeg så den var det i papirutgave. Tangenten var en slags "bibel" for oss mattelærere som skulle følge med i faget. Nå er den altså dukka opp på nettet og jeg kunne selvsagt ikke la være å snoke rundt i den selv om det er lenge siden jeg underviste i matematikk.

Tidsskriftet, for det er det Tangenten er, ligger på nettet i pdf-format. Dvs. det er bare en del av innholdet i de nyeste utgavnene som er lagt ut. Jeg regner med at det er fordi produsenten, Caspar forlag as, fortsatt ønsker at skolene skal abonnere på bladet. Likevel er det mye å hente her (gratis). Årgangene helt tilbake til 1990 og fram til i dag er tatt med. I årgang 2001 nr. 4 finner du bl.a en artikkel om Simulering på regneark med problemer, teori og lenker til ferdige regneark. I årgang 2008 nr. 3 er det en artikkel av Anne-Mari Jensen som heter Utforsking av funksjonsuttrykk og de tilhørende grafene der hun viser hvordan en kan bruke GeoGebra i arbeidet med funksjoner. Anne Mari har forøvrig vært lærer ved Meløy vidergående skole i mange år

Ingen kommentarer: