fredag 19. september 2008

Det glemte faget

For noen uker siden hadde jeg gleden av å delta i et møte der flere personer som er dyktige på ikt og jobber med det hver dag deltok. Alle hadde PCen på bordet og skrev notater på den. Jeg grep meg selv i å titte på skriveteknikken og oppdaget til min store forbauselse at ingen skrev etter touch-metoden. Det gikk i alt fra 2 til 8 fingre med Ørne- (sirkle og slå ned på byttet) metoden og LFT- (Let, Finn, Trykk) metoden. På direkte spørsmål om hvorfor de ikke skrev touch, svarte de at de aldri hadde lært det og bare utvikla en skrivemetode etter hvert. Alle var likevel enig om at de sannsynligvis tapte på dette i det lange løp (skrev for sakte) og hadde merka at skriveteknikken som de brukte slet på kroppen.

Selv skriver jeg noe som ligner touch. Jeg lærte det etter at jeg hadde brukt "to + noen flere fingre-metoden" fra 1984 og fram til 1994. Det tok meg 20 timer med et touch-kurs som jeg installerte på datamaskinen å få grunnteknikken inn. Mesteparten av tiden gikk nok med til avlæring av gamle uvaner .

Når jeg er rundt på videregående skoler og titter på hvordan elever og lærere jobber, ser jeg også der at mange ikke skriver touch. Mange skriver tregt og gjør mange tastefeil som koster tid. Er det ikke på tide å børste støvet av touch-opplæringa og sikre at elevene som må forholde seg til tastaturet store deler av livet, utvikler en god og sikker skriveteknikk? I artiklene Skolen glemmer det viktigste faget og Mener alle elever bør lære touch-tasting skriver journalistene Ann Kristin Bentzen Ernes og Bjørn Eirik Loftås om saken. Kanskje burde vi ta debatten i lærergruppa også selv om det ikke er en egen læreplan i faget?

Ingen kommentarer: