tirsdag 2. september 2008

Glemt passord ?

Passord er noe herk (på samme måte som nøkler), men for å kunne beskytte den enkeltes personlige interesser er de nødvendige. Problemet er at vi glemmer dem og da er det en eller annen som må lage et nytt.

En del personer (mange ) som er registrert som brukere av it's learning i Nordland ringer eller sender mail/melding til meg og ber om at jeg må lage nytt passord til dem. Selv om jeg har ansvar for it's learning i Nordland, er ikke det min jobb og derfor blir de aller fleste avvist. Det er skole/institusjonen den enkelte er knyttet til som skal ordne dette, men det kan virke som om informasjonen om lokalt ikke har nådd ut til alle brukerne. Ny inforunde kanskje?

Glem heller ikke at det finnes noe som heter "Glemt Passord?" på innloggingssiden i it's learning. Det kan være meget arbeidsbesparende å fokusere på denne muligheten når du informerer noen om it's learning. Det eneste kravet for at Glemt passord-funksjonen skal fungere, er at brukeren har lagt inn en fungerende e-post-adresse under Mine innstillinger - Endre detaler i it's learning. Klikk på Glemt passord?, legg inn e-postadressen, klikk på Send request og vips så har du etter et par minutter nytt passord på e-posten. Kan ikke bli enklere?

Ingen kommentarer: